control skrev:
Sa de inget om vad som krävs för att få dispens då?
De måste ju ha något att gå på för att avgöra när och när inte en dispens ges typ att dispens från ADF ges om man har en RAIM GPS och en indikator som med info från denna GPS kan peka mot en NDB....
Det var det som var grejen: De har gett några undantag men de tycks inte ha getts så mycket på tekniska orsaker som jag hade förväntat mig (tex IFR GPS med aktuell DB ersätter ADF) utan baserat på lite andra faktorer (ingen plats, IFR grundskolning sker i annat fpl etc) men speciellt vilka grunder det faktiskt skett på var jag inte riktigt med på...
Skall jag gissa beror problemet till viss del på europas långsamma accept av GPS. Till skillnad från USA har vi i europa varit långsamma med GPS approacher.
Man hänvisade också till att ICAO ställer krav på det men jag ifrågasätter det påståendet eftersom USA som minimi utrustning för IFR har satt enbart en
VOR, och de uppfyllar naturligtvis ICAO kraven också.
MEN: En policy var under diskussion, mycket eftersom de nuförtiden får många frågor om det. Av någon orsak har ju många av de amerikanska import kärrorna ingen ADF
Bisak: det roligast var kanske mitt första samtal till Luftis: 'Va??! kräver vi fortfarande ADF:er?'
Allvarligt talat: Jag tycker att vi borde jobba för att experimentflygarna skall få använda EFIS som både instrument och navigeringshjälpmedel. 'Godkända' eller inte så är nogrannheten och driftsäkerheten i dem så bra idag att jag inte riktigt förstår våra nuvarande regler. Så man får jobba på en förändring...