Aktuellt datum och tid: lör jan 28, 2012

Forumindex » Forumet för svenskt privatflyg » Hangaren

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

[ 18 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: IFR utrustning
InläggPostat: sön mar 30, 2008 

Är det någon som vet vad som krävs för utrustning för IFR som minumum.
Dubbla höjdmätare, horisontgyro, variometer, magnetkompass, gyrokompass är väl givet.

Men vad krävs mer? ILS, DME, VOR, LOC, HSI?
Man kan få dispens för vissa instrument också men vilka?

Inläggsrubrik:

Jag hade samma fundering tidigare: http://www.sportpilot.se/forum/viewtopic.php?t=508
BCL D 3.2 är nu ersatt med Luftfartsstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om privatflygning med flygplan där §42/48/57 ser ut så här:

42 § Flygplan som flygs enligt IFR skall vara försedda med minst följande utrustning och instrument eller motsvarande elektronisk instrumentering:

1. en fartmätare som är graderad i knop och ansluten till ett system vilket har en anordning för förhindrande av felvisning orsakad av isbildning eller kondensation (t.ex. pitotrörsuppvärmning)

2. två i fot graderade känsliga tryckhöjdmätare med inställning i hektopascal (hPa) eller millibar (mb). Det skall finnas en tydlig indikering av minst var 20:e fot. Om båda höjdmätarna är beroende av särskild energiförsörjning skall denna ske från två av varandra oberoende energiförsörjningssystem. Den primära höjdmätaren för flygning skall inte vara av typen .Drum Pointer. om flygplanet är utrustat med tryckkabin.

3. magnetkompass

4. vertikalhastighetsmätare (variometer)

5. girindikator eller svängindikator vilka båda innefattar en glidindikator (kula) och som drivs av en vakuumpump, tryckpump eller elektricitet. För dubbel energiförsörjning får venturirör användas

6. attitydindikator (horisontgyro) som drivs av vakuumpump, tryckpump eller elektricitet

7. stabiliserad kursindikator (kursgyro) som drivs av vakuumpump, tryckpump eller elektricitet

8. instrument som visar att kraftkällan för de gyroskopiska instrumenten fungerar tillfredsställande

9. varningsanordning (ljus-, ljud- eller flaggvarning) för en distinkt indikering om generatorsystemet inte förmår ladda batteriet eller hålla det laddat.

10. ytterlufttermometer.

11. ur med tim-, minut- och sekundindikering samt stoppursfunktion alternativt separat stoppur

12. fast monterad eller fastspänd hållare för IAL-kartor som kan belysas på ett tillfredsställande sätt.

Radio

48 § Utrustning enligt 47 § skall bestå av minst en VHF-kommunikationsutrustning för dubbelriktad radioförbindelse med vederbörande flygtrafikledningsorgan när sådan föreskrivs.

Nav:

57 § Utrustning för radionavigering enligt IFR skall utgöras av minst en VOR-mottagare samt en ADF-mottagare.

ADF kravet diskuteras i den tidigare tråden

Inläggsrubrik:

Så bra :D då saknar jag ju i stort sett bara en ADF. En VOR har jag men det är nåt fel på den. Någon som vet vem som kan laga?
Sen är det ju bara I besivet kvar att ta naturligtvis.

Inläggsrubrik:

Seger skrev:
Så bra :D då saknar jag ju i stort sett bara en ADF. En VOR har jag men det är nåt fel på den. Någon som vet vem som kan laga?
Sen är det ju bara I besivet kvar att ta naturligtvis.

Med tanke på att en ADF är det närmsta du kommer ett bojsänke i ett flygplan så läs gärna tråden. Det är troligtvis inget du behöver.
Men när du kontrollerat hur det ligger till får du gärna lägga en notis här... Jag är nyfiken!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån mar 31, 2008 

Mats II skrev:
Med tanke på att en ADF är det närmsta du kommer ett bojsänke i ett flygplan så läs gärna tråden. Det är troligtvis inget du behöver.
Men när du kontrollerat hur det ligger till får du gärna lägga en notis

Vi har en ny Cirrus i klubben men den fick inte dispens för ADF.

Hittade den här, den verkar inte vara speciellt tung om det var det du syftade på.

http://www.seaerospace.com/king/kr86.htm

Dessutom skall jag ersätta lite gamla vakuminstrument med en liten Dynon efis så där lär jag spara in den vikten.

Tror jag läste för ett tag sen något om nya regler som skuller göra att vi kunde få en billigare mindre omfattande IFR utbilding. Någon som vet mer om det?

Inläggsrubrik:

Seger skrev:

Cool, vilken klubb flyger du i?

Seger skrev:
Tror jag läste för ett tag sen något om nya regler som skuller göra att vi kunde få en billigare mindre omfattande IFR utbilding. Någon som vet mer om det?

Det finns långa trådar om detta på pprune (inblandat med britternas desperata kamp för sitt fantastiska IMC).

Inläggsrubrik:

kalleh skrev:

Cool, vilken klubb flyger du ?

Örebro Flygklubb

Inläggsrubrik:

Seger skrev:
Mats II skrev:

Hittade den här, den verkar inte vara speciellt tung om det var det du syftade på.

Dessutom skall jag ersätta lite gamla vakuminstrument med en liten Dynon efis så där lär jag spara in den vikten.

Bojsänke=oanvändbar pryl. Det är inte så mycket vikten jag syftar på som deras begränsade användningsområde.

Du kan inte ersätta analoga instrument med elektroniska i Sverige på experimentsidan. Bara certifierade instrument är ok om jag minns rätt. Ett av de få områdena där vi har betydligt sämre regler än USA.
Å andra sidan får vi flyga IFR med experiment kärror till skillnad från en del övriga EU länder.

Inläggsrubrik:

Mats II skrev:
[Du kan inte ersätta analoga instrument med elektroniska i Sverige på experimentsidan. Bara certifierade instrument är ok om jag minns rätt. Ett av de få områdena där vi har betydligt sämre regler än USA.
Å andra sidan får vi flyga IFR med experiment kärror till skillnad från en del övriga EU länder.

Får man inte ersätta Horisontgyro,kompass, variometer, slipindicator och höjdmätare med en efis? Det kan väl inte ha någon betydelse så länge det är godkända instument?

Inläggsrubrik:

Seger skrev:
Får man inte ersätta Horisontgyro,kompass, variometer, slipindicator och höjdmätare med en efis? Det kan väl inte ha någon betydelse så länge det är godkända instument?

Problemet är att inget av de attraktiva (läs vettiga $$$) EFIS systemen är 'godkända'.
UL flygarna får använda dem. Men inte X-klass. Eller rättare sagt, du är välkommen att skruva in dem, men bara som 'backup' eller nått.

Inläggsrubrik:

Seger skrev:
Mats II skrev:

Jag skulle begära att luftis omprövar sitt beslut, samt förklara att ett negativt beslut kommer att överklagas och jag skulle dessutom hota med att anmäla dem för konkurrensbegränsning om de inte godkänner en Cirrus utan ADF. Hur har det gått för TFHS, de har ju också Cirrus?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis apr 01, 2008 

control skrev:
Jag skulle begära att luftis omprövar sitt beslut, samt förklara att ett negativt beslut kommer att överklagas och jag skulle dessutom hota med att anmäla dem för konkurrensbegränsning om de inte godkänner en Cirrus utan ADF. Hur har det gått för TFHS, de har ju också Cirrus?

Det finns en möjlighet att Cirrus:arna är lite olika utrustade?
TFHS/LUSA makinerna är ju relativt fullmatade om man säger så:

Bild

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons apr 02, 2008 

Pratade med Luftis: Det finns ingen generell ADF dispens.
Man upplever att med de approacher som finns till svenska flygplatser är ADF:er ett måste.
Enskilda undantag har gjorts och ämnet är aktuellt och under utredning.

Inläggsrubrik:

Sa de inget om vad som krävs för att få dispens då?

De måste ju ha något att gå på för att avgöra när och när inte en dispens ges typ att dispens från ADF ges om man har en RAIM GPS och en indikator som med info från denna GPS kan peka mot en NDB....

Inläggsrubrik:

control skrev:
Sa de inget om vad som krävs för att få dispens då?

De måste ju ha något att gå på för att avgöra när och när inte en dispens ges typ att dispens från ADF ges om man har en RAIM GPS och en indikator som med info från denna GPS kan peka mot en NDB....

Det var det som var grejen: De har gett några undantag men de tycks inte ha getts så mycket på tekniska orsaker som jag hade förväntat mig (tex IFR GPS med aktuell DB ersätter ADF) utan baserat på lite andra faktorer (ingen plats, IFR grundskolning sker i annat fpl etc) men speciellt vilka grunder det faktiskt skett på var jag inte riktigt med på...

Skall jag gissa beror problemet till viss del på europas långsamma accept av GPS. Till skillnad från USA har vi i europa varit långsamma med GPS approacher.
Man hänvisade också till att ICAO ställer krav på det men jag ifrågasätter det påståendet eftersom USA som minimi utrustning för IFR har satt enbart en VOR, och de uppfyllar naturligtvis ICAO kraven också.

MEN: En policy var under diskussion, mycket eftersom de nuförtiden får många frågor om det. Av någon orsak har ju många av de amerikanska import kärrorna ingen ADF :-)

Bisak: det roligast var kanske mitt första samtal till Luftis: 'Va??! kräver vi fortfarande ADF:er?' :-)

Allvarligt talat: Jag tycker att vi borde jobba för att experimentflygarna skall få använda EFIS som både instrument och navigeringshjälpmedel. 'Godkända' eller inte så är nogrannheten och driftsäkerheten i dem så bra idag att jag inte riktigt förstår våra nuvarande regler. Så man får jobba på en förändring...

Inläggsrubrik:

Mm, det är verkligen trist att vi fått tuffare regler än amerikanarna. Det sorgliga är att det nog beror på överseende/misstag, tanken var nog att få kopiera de amerikanska reglerna rakt av. Det är synd att byggare/utbildade inte får kontrollera all utrustning själva.

Har du någon länk till reglerna... kanske är det bara i mina drömmar men jag har för mig att skrivningarna säger att instrumenten skall uppfylla kraven, inte att de skall vara certifierade....

Men till den aktuella frågan, jag skulle stå på mig och kräva ett formellt avslag på dispensansökan med motivering och med hänvisning till hur och vart en överklagan skickas osv... (ps. Jag tycker mig se en allt vettigare attityd hos luftis numera så det är inte att jag är sur på dem men det kan inte få vara så att det är slumpen som avgör vilka som får dispens och ej)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor apr 03, 2008 

control skrev:
Har du någon länk till reglerna... kanske är det bara i mina drömmar men jag har för mig att skrivningarna säger att instrumenten skall uppfylla kraven, inte att de skall vara certifierade....

Inte mitt område: Men jag tror att man kan se det så här:

BCL-M 5.2

8.4.1 Amatörbyggda luftfartyg skall minst ha den utrustning, som krävs för normalklassade luftfartyg vid flygning utan förvärvssyfte (se BCL-D 3.2).

Sen blir det inte helt lätt, men jag tror att det man här lutat sig mot är BCL-M 4.1:

3.1 Utrustningsenhet skall för att få användas ombord i luftfartyg vara av myndighet godkänd enligt gällande svensk, erkänd utländsk eller internationell materielstandard. Luftfartsinspektionen utfärdar vid behov särskilda tilläggsföreskrifter till utländsk och internationell materielstandard för utrustningsenheter. Beträffande radio- och viss instrumentutrustning, se BCL-M 4.2 respektive BCL-M 4.3.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 04, 2008 

Tjena Alla,

Måste fylla på med lite. Jeg är en av Cirrus killarna i Örebro. Jag och Seger disskuterade Cirrusens IFR status för några dagar sedan. Vi disskuterade då även dispens för ADF. Vi har dock inte sökt dispens ännu för ADF, vi har talat om det men inte gått vidare. Anledningen till det har varit att bland annat jag har levt i tron att det även krävs DME, och att man inte kunde få dispens för det.

Vad det verkar här nu så behövs det ju inte DME, så nu får jag nog sätta fart och kontakta luftis. Vore ju riktigt trevligt om man kunde få den IFR certad, det är en del på klubben som verkligen önskat det.

Jag ska på Assesors utbildning hos luftis nästa vecka, så om jag får lite tid över ska jag se om det finns nån att prata med om det.

Jag ska försöka hålla er informerade vad som händer.

/PerM (SE-LYP)

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
   [ 18 inlägg ] 

Forumindex » Forumet för svenskt privatflyg » Hangaren

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme