| Föregående ämne :: Nästa ämne |
| Författare |
Meddelande |
Cpt Bore

Registreringsdatum: 11 augusti 2008 Inlägg: 14 Ort: Täby
|
Postat: lör feb 07, 2009 Rubrik: Re: Film! |
|
|
| matti.sorvari skrev: | Jo det var en mycket bra och översiktlig film...var bara sparat i f4v... och det tog lite tid att konvertera den till jpg. Men planet verkar stabil i start och landning! Och visst är det läckert med turbintjut!
Kommer du ner på roll out på Hässlö 30-31 maj??
MVH
Matti |
Matti, dags att ta PPL kanske, då kan du också flyga turbin... |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Niklas
Registreringsdatum: 25 augusti 2004 Inlägg: 48
|
Postat: lör feb 07, 2009 Rubrik: Re: Film! |
|
|
| Cpt Bore skrev: | | matti.sorvari skrev: | Jo det var en mycket bra och översiktlig film...var bara sparat i f4v... och det tog lite tid att konvertera den till jpg. Men planet verkar stabil i start och landning! Och visst är det läckert med turbintjut!
Kommer du ner på roll out på Hässlö 30-31 maj??
MVH
Matti |
Matti, dags att ta PPL kanske, då kan du också flyga turbin... |
Inte behöver man väl PPL för att flyga turbin
http://www.youtube.com/watch?v=GhaEoBtxdzE |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Cpt Bore

|
Postat: lör feb 07, 2009 Rubrik: ... |
|
|
| Om du ska få mig bränsle och lite pax så behövs nog ett PPL...är du inte lite sugen ens?? |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
matti.sorvari

Registreringsdatum: 12 augusti 2003 Inlägg: 51 Ort: Köpings & Västerås
|
Postat: sön feb 08, 2009 Rubrik: Hej Henrik! |
|
|
Suget finns alltid, men när man ställer det i relation till priset så avtar suget i förhållande till priskvadranten.... eller hur man nu säger....
Allt i flygväg är roligt, men man har svårt att räkna hem mer avancerade kärror / helikoptrar när man inte kan jobba med det... Påbörjade helikopterutbildning för många år sedan, men efter 15 timmar gick den presumtiva arbetsgivaren i den ekonomiska väggen... så det var kul så länge det varade..
Har du vart till Hawaii än??
Matti _________________ Flyglärare, mekaniker på limbach och rotax |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Cpt Bore

|
Postat: mån feb 09, 2009 Rubrik: räknar ner,.. |
|
|
Vi åker den27/3... sen blir det lite flyga av...
Var skolade du helikopter? |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
matti.sorvari

Registreringsdatum: 12 augusti 2003 Inlägg: 51 Ort: Köpings & Västerås
|
Postat: tis feb 10, 2009 Rubrik: Bore! |
|
|
Kul med resan dit... till lite varmare ställen. Och vad jag förstår får du det svettigt där!
Skolade i Norrtälje på... enstrom helikopter... en bullrande motorsvag tresittsig sak. Det var före 1980. _________________ Flyglärare, mekaniker på limbach och rotax |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Cpt Bore

|
Postat: tis feb 10, 2009 Rubrik: Vad kul... |
|
|
Vad kul att du flög i Norrtälje, vem skolade man för på den tiden?
De svettiga har redan börjat med att läsa teoriböcker, så det är full förberedelse just nu... vill ha så mycket som möjligt i huvudet innan, sen blir det ytterligare tid i skolbänken i maj/augusti/ november. Så det blir till att gnugga hjärnan lilte grann.
Ha det bra och flyg sakta och lågt elller hur var det nu...
H |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
KristerL
Registreringsdatum: 11 februari 2009 Inlägg: 8
|
Postat: ons feb 11, 2009 Rubrik: |
|
|
Inte för att man vill vara någon glädjedödare, men 100 miljoner är inte mycket om man ska kvarna igenom EASAs och/eller FAAs certifieringsprocess. Dessutom skall man bygga en godkänd produktionsorganisation vilket är en helt annan femma än en certifierad flygmaskin. Det är bara att ta något av de senaste GA projekten som exempel, Cirrus, Columbia, Diamond etc. Det pumpas in mångdubbelt mer än 100 millar i de projekten.
Hade du sagt 100 MUSD hade jag nog inte blinkat...
Det är ju en intressant tanke trots allt. Det var ju ett tag sedan maskinen figurerade i EAA press och då jämfördes den mest mot Seawind som f.ö. verkar ganska misslyckad.
Men, eftersom forumet är fritt kan det vara kul att spåna ett ögonblick.
Kasta ut Waltern och montera en riktig motor till att börja med. PT6A-114A eller nåt sånt. Rensa brädan från mekaniska ur och montera G1000 eller motsvarande. Vad gäller Berievs udda pippi kan man ju inte säga att den är imponerande direkt, kass tillsatsvikt och på stället marsch. Om jag inte minns fel är SeaStar mer kapabel...
Finns det en marknad för en sjökärra av det här slaget? Hur många kan man sälja? Om varje maskin ska kosta 1MUSD tar det en evinnerlig tid att tjäna ihop de 100+ miljoner det kostar att ta fram den, man måste sälja himla många flygplan... Man gör ju inte 10 MSEK i vinst på varje maskin. 100-200 tusen kanske, och i början blir det mycket minus.
Jag kanske har fel, men att bygga flygplan är ingen billig verksamhet = svårt att få lönsamhet. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Paul

Registreringsdatum: 04 april 2007 Inlägg: 152
|
|
|
Hallå
Faktum är att jag funderar på om jag inte fått siffran fel. 100 MUSD är det nog snarare som gäller för en certifierad maskin.
Nu behöver man ju inte börja med en certifierad maskin, det går att gå vägen runt experiment under ett antal år först.
Sen verkar det även vara vanligt att sälja depositioner och könummer i förskott och finansiera det hela likviditetsmässigt den vägen. Men, det måste finnas en stark finansiär i ryggen.
Fördelen med Waltern är att den sänker pristet med 4 Mkr säkert. (Dessutom är det en jädra arbetshäst.) Nackdelen är att det bara finns en handfull av dem, 50 st kanske. Så, på sikt är det en PT6:a som gäller ändå.
Självklart skall det vara komplett glaskockpit! Autopilot, tryckkabin, avisning, väderradar, you name it.
Certifierar man planet så blir givetvis också priset därefter.
Marknad.
Att landa på sjö känns för alla som flyger sjö helt självklart. Man tycker ju att den markanden borde öka.
Jag tror marknaden är enorm. Jag har fortfarande inte hittat någon reell konkurrent. Det man möjligen kan fundera på är om en 4 sitsig något mindre variant kan vara att föredra. Å andra sidan har vi ingen sådan flygande prototyp och det är en kraftig fördel för den 7 sitsiga turbinmodellen.
Det har varit en hel del diskussioner med olika regeringar tidigare och faktum är att det varit långtgående planer för beställningar. Kustbevakning, search n resque uppdrag etc. Även en militär variant har fått stor uppmärksamhet. Intäkten per kärra ökar säkert en tiopotens i militärutförande. Tyvärr ökar även kraven på maskin ungefär lika mycket.
Bygga flygplan är inte enkelt. Men, om man ändå vill göra det och ser potentialen i den här maskin så har vi otroligt startläge. Hur många har en väl flygande prototyp från dag 1?  |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
KristerL
|
|
|
Jag förstår att du äger prototypen - äger du rättigheterna till konstruktionen och allt sånt också då eller finns det ursprungliga företaget kvar någonstans? Bara nyfiken...
Jag tror att man behöver göra en ordentlig marknadsanalys om man ska kunna attrahera pengar till projektet - det är väl få som investerar bara på chans, men om det är som du säger - en stor marknad - borde det gå att visa.
På vissa håll i europa går det inte att flyga sjö vad jag har förstått, men det finns väl en marknad i nordamerika, sydamerika och asien kan jag tänka mig, liksom afrika kanske. Förutom norden då, men vår lilla ankdamm sväljer ju inte många flygplan av den här kalibern.
Vilket är mest rimligt att göra tro, Experiment byggsatser eller certifierad maskin? Personligen ser jag den mest som en maskin för kommersiell verksamhet och då ska den certifieras. Jag skulle nog erbjuda både med och utan tryckkabin, avisning och kanske t.o.m en version utan landställ...
Det behövs lite siffror för att jaga fram investerare - går det att ordna på nåt sätt? |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Paul

|
|
|
Jag äger prototypen och jag har lite förenklat option på att köpa resten av rättigheterna av de tidigaere ägarna.
Min tanke var att först attrahera lite kapital, så det räcker för att dels köpa in rättigheterna samt göra totalanalysen och dra igång arbetet med att söka resten av finansieringen.
Visst kan vi ta fram siffror. Det är ett underhållande arbete. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
KristerL
|
|
|
Ok.
det var ett litet tag sedan jag kikade på BE-103:an, men specen för den är inte vidare bra.
Tillsatsvikten är 385 kg
Den har två Conti 210hästars motorer som de påstår drar sammanlagt 16-18GPH, ren lögn, 18-22 är mer korrekt. Det innebär att maskinen är ganska begränsad om man ska någonstans. Den rymmer 6 personer men i praktiken kan man ju aldrig lasta den så om man inte ska ligga vid bryggan hela dagen. 6x75kg pax ger 85 kg för motorerna att tugga i sig. En start och landning samt 15 minuter i luften plus 45 minuter reserv...
Vad har du för verklig spec på SeaStar? Tillsatsvikt och range vid normal cruise etc.
Jag känner bara till en person med den sortens cash men vet inte om projektet är intressant - ska fråga. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
KristerL
|
|
|
Kollade på "din" hemsida på specen.
Om det stämmer så är ju turbinversionen helt överlägsen befintliga maskiner vad gäller ren prestanda.
En PT6 på 675 hästar drar vid normal powersetting 300 lbs/hr. Man skulle teoretiskt kunna flyga runt 3 timmar med 30 min reserv och ändå lasta runt 400 kg. det är bra. Jag vet inte säkert men jag anar att PT6 är något lättare än Walter (?). Certifierade flygplan har en tendens att väga mer eftersom det ska vara dubbelt säkert överallt, men det borde finnas en bra potential trots allt...
Intressant. Vore kul att se maskinen, på Hässlö eller ngn annanstans vid tillfälle. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Paul

|
|
|
Tja, "verklig spec".
Vikt:
Det är inte rättvist att räkna på prototypens vikt eftersom den inte är byggd med samma teknik som en serieproducerad skulle bli byggd med.
Enligt specen skall en serietillverkad nå 2950lbs. Prototypen väger 3700 lbs så sanningen kommer troligen bli någonstans där emellan.
Useful load enligt specen är 5000 lbs. Jag har testlastat prototypen till 5600 pound och 3G. Har även gjort beräkningar på stallfart etc på den vikten och konstaterat att det är inom ramarna.
Useful load borde därmed hamna på kanske 2400 lbs.
Fulltankad tar den 150 USG. 1 USG är väl 6.7 lbs så vikt som försvinner i bränsle blir då 1005 lbs. Kvar 1395 lbs. Om varje person väger 75kg och det är 7 personer så blir det då 1155 lbs. Vi får alltså även in lite bagage.
Räckvidd: Maskin crousar 230 kt. Den drar ungefär 36 USG/h. Vi har 150 USG att bränna så det ger oss totalt 4,16 timmar. 30 min reserv behöver vi, kvar blir 3,66h. Det ger oss då en teoretisk range på 843 nm. Vi får väl dra av 40 nm för start och landning etc också.
OBS: Jag reserverar mig för fel, snabbt räknat och sent på kvällen.. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Paul

|
|
|
Som sagt. Den står i Gävle. Du är välkommen.
Jag ska försöka dyka upp på Hässlö i maj. Till dess har jag nog hunnit montera landningljusen och putsat upp den också! :) |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Johan Burman
Registreringsdatum: 15 maj 2003 Inlägg: 445 Ort: Gävle/Lemstanäs
|
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Mats II

Registreringsdatum: 25 juni 2004 Inlägg: 835 Ort: Republiken Skåne, KIGM
|
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Paul

|
Postat: tis apr 21, 2009 Rubrik: |
|
|
hehe.. :)
Japp, tog en sväng runt stan igår samt ner till Karlskoga fram och tillbaka.
Eller ja, fram iaf, tillbaka idag, är här nu.
Essk - Eskk 37 min. GS 195kt. (230 ska den göra)
Körde på 97% N1 nu men det verkar som att det är torquen som sätter begränsningen. Konstigt tycker man, borde ju gå att köra max. Får testa vidare med lite olika varv på proppen.
Den flyger nu, man lackarbetena är inte klara. Jag tröttnade på att slipa så jag dammade av den och tog upp den i luften istället! :) |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Paul

|
Postat: tis apr 21, 2009 Rubrik: |
|
|
Ang Seawind. Japp jag såg det. Mycket förvånad och mycket tveksam till att de lyckas. Ungefär samma sak hände för ett år sedan. Då sa de "great news, we're back" (we just need the final funding..).
Så, vi får väl se då vad som händer. Det kommer att visa sig.
Jag har fortfarande inga finansiärer för Seastar produktion ändå så det är ingen brådska. ;) |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Paul

|
Postat: tis apr 21, 2009 Rubrik: On my way back... |
|
|
Då drar vi hem igen. Håll tummarna för att vingarna sitter kvar! ;)
Response FPL accepted 2009-04-21 10:06:03 :
(FPL-N601SS-VG
-SEST/L-SG/C
-ESKK1130
-N0195VFR 6010N01607E
-ESSK0040
-RMK/EXPERIMENTAL TURBOPROP AMPHIBIAN DOF/090421 ORGN/ESSAZPZX) |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
|