| Föregående ämne :: Nästa ämne |
| Författare |
Meddelande |
Paul

Registreringsdatum: 04 april 2007 Inlägg: 152
|
Postat: lör dec 27, 2008 Rubrik: Vill du vara med och lansera världens snabbaste amfibie? |
|
|
Det kanske var en häftig rubrik men jag behöver fånga lite intresse.
Rubriken kan dock mycket väl bli sann och det är givetvis därför jag skriver den.
Jag har senaste halvåret letat efter ett samarbete med någon, några eller företag eller myndighet för att starta produktionen av min maskin igen.
Helst någon som har tillgång till ett stort kapital, älskar flyg och gärna vill satsa en slant för att ta projektet till nästa steg. Men det kan lika gärna vara ett företag som har bra kontakter med myndigheter, militär etc och vill ta fram en ny mångsidig modell för t.ex. havsövervakning, sjöräddning, spaning etc.
Det ultimata vore väl att sätta SAAB på att ta över maskin. Visst vore det väl häftigt om Sverige började producera ett nytt flygplan igen.
Hur som helst, jag har hittills inte lyckats hitta något samarbete i Sverige och därför går jag ut lite mer på bredden nu. Min tanke är att du som läser detta kanske känner någon som .. osv.
Jag är uppvaktad av länder i Öst som vill ta över fabrikationen men oavsett om den byggs där eller ej så behöver kunskap och kapital komma från Sverige annars förlorar vi planet som "Svenskt" från nu.
Sea star är så vitt jag vet fortfarande världens snabbaste och inte omöjligt, bästa, amfibie för 4 - 7 sittplatser.
Den är dessutom lättflugen, som en Cessna 206 med lite Bonanza touch.
Med 230 knop på mätaren så tar man sig dit man skall snabbt och landar givetvis vid bryggan. Motorn är, i alla fall i prototypen, en Walter 601D på 724 hk.
Jag har själv tittat en del på VLJ. Visst är det spännande och självklart vill även jag ha en, men, om jag räknar på hur lång tid det tar mig för att ta mig från dörr till dörr med en VLJ jämfört med Sestar så vinner Sea star oftast. Affärsresorna som jag gör med eget plan är sällan längre än 70 - 80 mil. På längre turer blir det nog ändå SAS som gäller. Det gör att tiden det tar att ta sig från flygplatsen till mötet äts upp av vinsten med en VLJ.
Bäst blir att landa på närmaste sjö eller älv och be att få bli upphämtad där.
Lite bakgrund.
Sea star är en utveckling av Seawind, i och för sig är allt nytt från början men grundkonceptet är det samma. Seastar är tämligen mycket större än Seawind som ilustreras av den här bilden.
Det finns även en fyrsitsig variant klar på ritbordet med namn Lakestar istället.
De brister Seawind har är åtgärdade.
Sea star har byggt en prototyp, den jag äger, och den flyger över förväntan. Det återstår att göra mer testflygning men den testpilot som har gjort utprovningen hittills, Dave Mourice som är mycket känd, uttalar sig mycket positivt. "I dont know what you did, but whatever you did, you did it right". Detta säger han i en video när de pratar om pitchproblematiken från att ha motorn högt upp. Sea star har egenskapen att när man drar på så stiger den helt enkelt och när man drar av så stiger nosen något och sedan sjunker planet. Precis som det skall vara alltså.
Jag som tog mitt sjöcert i en Lake är inte van med detta, där får man hålla emot så man har träningsverk i armarna efter ett flygpass för att motverka dessa krafter.
Sea star är utvecklad i USA och den fabrik om skulle bygga dem ligger i Ungern. Jag har god kontakt med båda. En flygande start alltså. Kunskap finns, en flygande prototyp, 50 kunder som lagt handpenning redan osv.
Visst låter det spännande? Det är spännande, jag tror inte det går att få bättre förutsättningr för att sätta en ny amfibie på världsmarknaden. Glömde jag att säga att Seawind lagt ner produktionen, de har förlorat ett antal av sina egna stämningar och är nu skyldig en hel del pengar. De söker investerare men jag tror faktiskt inte att de kommer att lyckas. Dessutom är "ägaren" sjuk.
Det finns alltså en möjlighet här för den som vill och vågar, det kräver dock kapital. Utan kapital förblir det bara en dröm. Jag beräknar att det går att starta projektet med hög risk med 5 Mkr, 10Mkr är troligen att rekommendera. Total kapitalåtgång för ett certifierat plan bedömmer jag till ca 100 Mkr. Givetvis finns det vägar att gå som gör att det tar längre tid men kostar mindre pengar.
Certifierade plan bör kunna säljas för 600 - 1000 kUSD.
Min maskin står i Gävle för den som är intresserad och vill komma och titta.
Jag fortsätter gärna att svara på frågor här och via mail.
Om detta resulterar i att någon dyker upp som kan ta projektet till nästa nivå så är det fantastiskt. Om inte så var det värt försöket.
Mer läsning på http://www.seastaraircraft.com
Mvh Paul |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Alessandro
Registreringsdatum: 08 oktober 2004 Inlägg: 70
|
Postat: tor jan 01, 2009 Rubrik: |
|
|
Imponerande flyg, men priset är ju i samma klass som Beriev-103 hur skall ni kunna konkurrera med en av dom mest etablerade tillverkarna?
VLJ är en röra för tillfället där Eclipse är i konkurs, Adam Aircraft ägs av
Ryska intressen som inte verkar ha bråttom att investera. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Paul

|
|
|
Intressant plan, jag har faktiskt aldrig sett en Beriev BE-103 förut.
Tja. Jag tror att Seastar står sig i konkurrensen. Den är 100 knop snabbare och vi får hoppas att en eventuell marknad tycker att design och övriga egenskaper även de väger till vår fördel. Om de kostar lika så tror jag vi ligger helt rätt. Kanske att Seastar skulle kunna vara en aning dyrare till och med.
Hur vi ska kunna konkurrera med andra tillverkare. Tja, nr 1 genom att ha den bästa modellen. Det finns ingen annan tillverkare som egentligen konkurrerar med Seastar tycker jag, eller har jag missat någon?
Sen rent tillverkningsmässigt får man fundera på hur det skall gå till. Själva tillverkningen skall kanske inte ligga här. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Alessandro
|
|
|
Min syn på saken, jo Seastar/Lakestar har en modernare konstruktion med bara en pilot utan att behöva lasta ballast, samtidigt så är Beriev etablerade redan har certifikat i USA med återförsäljare, dessutom i Brasilien, Ryssland och Kina.
Enligt engelska wikipedia nämns ett pris på 700-800 tusen US$ för detta plan. Sen är det en fråga om man föredrar en eller två motorer.
Säkerhetsmässigt? Båda konstruktionerna har haft dödsolyckor, båda av testpiloter som omkommit, ena i Kanada och andra i Tyskland.
Är ditt plan utrustad med tryckkabin?
Senast ändrad av Alessandro den tor jan 01, 2009, ändrad totalt 2 gånger |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Alessandro
|
|
|
Dessutom i Europa nu, http://www.beriev.com/eng/Pr_rel_e/pr_126e.html
Seastar 300c liknar onekligen mer en "pappersplan" som Beriev har, Be-101, som dom planerar att använda samma sorts motor som Seastar 300c har. Lakestar är nog mer i samma storlek som Be-103. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Alessandro
|
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Mats II

Registreringsdatum: 25 juni 2004 Inlägg: 824 Ort: Republiken Skåne, KIGM
|
Postat: fre jan 02, 2009 Rubrik: |
|
|
Jösses vad du låter neg
Vägen mot en certifierad produkt är alltid lång och besvärlig, det tror jag nog alla är medvetna om, men visst hade det varit trevligt? Seawind har tex haft en väldigt besvärlig resa mot certifiering, samtidigt verkar inte Seastar dela de problematiska komponenterna med Seawind.
När jag såg 103:an på sun'n fun (103:an är väl den som storleksmässigt ligger i samma klass som seastar) så slogs jag av problemen den kärran har med vågor: Den vingen ligger i vattnet så det krävs väldigt små vågor för att den skulle få problem, den verkar mest gjord för att bara användas på floder alá ryssland?
Skillnaderna är så stora mellan 103:an och Seastar att jag utan problem ser dem som olika, och inte direkta konkurrenter.
Har Seastar:en en kommersiell framtid? Vet inte, jag kan inte den marknaden. Men att 103:an i så fall skulle utgöra ett större hot känns lite tveksamt. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Paul

|
|
|
Snabb kommentar bara, är på springande fot.
Alessandro, blandar du inte ihop Seastar med Seawind nu? Seawind har en 300c och den är även jag kritisk mot.
Seastar har aldrig haft något dödsfall.
Endast en pilot utan balast, vart har du fått det ifrån? Nuvarande version av Seastar har en extratank i nosen som används mer eller mindre beroende på hur planet är lastat.
Tryckkabin är tänkt men inte utvecklat än.
Seastar är nog ett tveksamt namn absolut. Jag har inga planer på att kvarstå vid det namnet, namnet skall bytas ut, senaste förslaget jag hörde var AquaStar.
Det finns faktiskt även en variant av Sesastar med infällbara flottörer på vingarna för att skapa mer manöverutrymme på vattnet.
Mvh Paul |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Alessandro
|
|
|
Otydlig skrivet av mig, Be-103 kräver ballast om man flyger med enbart en pilot, vilket känns lite gammalmodigt.
Vilket jag utgår inte Seastar behöver. Intressant att tryckkabin är på gång, det utökar ju användningsområdet för planet.
Jo, Be-103 ligger lägre i vattnet, korrekt, skillnaden emellan båda när det gäller rekommenderad högsta vågor är 0,5meter för
103:an och 2 fot för Seastar är ju inte så stor, 10-15cm våghöjd.
Det jag saknar i specifikationer ifrån Seastar är hur djupt den ligger, dvs minsta djup. 103:an behöver 1,5 meter djup.
Får väl stå i skamvrån ett tag för att ha blandat ihop Seawind och Seastar....
Aquastar verkar också taget, då akvarietillbehör. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Mats II

Registreringsdatum: 25 juni 2004 Inlägg: 824 Ort: Republiken Skåne, KIGM
|
|
|
| Alessandro skrev: | | Aquastar verkar också taget, då akvarietillbehör. |
Nu är jag ingen varumärkes expert, men generellt har jag för mig att samma namn är ok så länge det inte är i samma bransch.
Akvarietillbehör och flygplan platsar nog inte i samma bransch. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Paul

|
Postat: lör jan 03, 2009 Rubrik: |
|
|
Jag har ingen specifikation på hur djupt den den går men på följande video så ser man vart vattennivån är ungefär och jag bedömmer att avståndet därifrån till lägsta punkten är ca 40-50 cm. Taxar på vattnet
Det lär väl visa sig till våren om inte annat  |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Cpt Bore

Registreringsdatum: 11 augusti 2008 Inlägg: 14 Ort: Täby
|
Postat: tor jan 22, 2009 Rubrik: |
|
|
Denna flygs på PPL cert med andra ord? Jag är intresserad av att se den i verkligheten. Låt oss höras via mail.
H |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Paul

|
Postat: sön feb 01, 2009 Rubrik: |
|
|
Fick ihop en liten video idag. Filmat i Florida för ca ett år sedan.
Länk till filmen
Uppdaterad 090203 |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Paul

|
Postat: tis feb 03, 2009 Rubrik: |
|
|
| Jag som tyckte att jag hade gjort en sån fin film. Ingen som kommenterade den *snyft* |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Myran

Registreringsdatum: 16 augusti 2007 Inlägg: 38 Ort: Kallinge
|
Postat: ons feb 04, 2009 Rubrik: |
|
|
Absolut trevlig filmsnutt! _________________ We keep them flying |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Paul

|
Postat: ons feb 04, 2009 Rubrik: |
|
|
 |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
control

Registreringsdatum: 08 juli 2006 Inlägg: 151 Ort: Stockholm
|
Postat: tor feb 05, 2009 Rubrik: |
|
|
Att jag inte kommenterat beror bara på att jag haft lite strul med inloggningen till sidan.... Det är något speciellt med att höra en turbin starta och stoppa
Önskemålet är en film med mycket filmande från insidan, av någon sittande i baksätet eller från en monterad kamera (har ni problem att hitta någon frivillig kameraman så kan jag säkert ta mig till Gävle någon helg nu under våren ) |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Paul

|
|
|
Hehe.
Jag har faktiskt haft med kameran på flera flygningar, riggad på statig i bak. Problemet är att kameran är av hårdisktyp och när det börjar vibrera så fixar inte hårdisken det och så slutar den filma.
Det går att lösa på två sätt. Antingen genom att istället spara filmen på ett SD kort eller genom att ha någon i baksätet
Det kommer ska du se!
PS: Även jag har haft strulande login men idag funkade det faktiskt!  |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
matti.sorvari

Registreringsdatum: 12 augusti 2003 Inlägg: 51 Ort: Köpings & Västerås
|
Postat: tor feb 05, 2009 Rubrik: Film! |
|
|
Jo det var en mycket bra och översiktlig film...var bara sparat i f4v... och det tog lite tid att konvertera den till jpg. Men planet verkar stabil i start och landning! Och visst är det läckert med turbintjut!
Kommer du ner på roll out på Hässlö 30-31 maj??
MVH
Matti _________________ Flyglärare, mekaniker på limbach och rotax |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Paul

|
|
|
Hässlö 30 maj, tja det är nog inte omöjligt. Jag ska notera det i kalendern.
Om du kollar på http://junior.busnet.se/~seastar/ istället så ska du inte behöva konvertera något. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
|