| Föregående ämne :: Nästa ämne |
| Författare |
Meddelande |
Lennart
Registreringsdatum: 14 maj 2003 Inlägg: 226 Ort: Munkedal/Backamo FK
|
Postat: fre apr 16, 2010 Rubrik: Språkkrav för radiocert |
|
|
Nu närmar sin den tidpunkt när vi skall ha gjort språktest på engelska och svenska för att få behålla radiocertifikatet. Alla innehavare av radiocert har fått ut ett litet papper där det står giltighetstiden för de nuvarande behörigheterna, mitt går t.ex. ut under 2011.
I LFS 2008:1 17§ står det
För pilotcertifikat ska godkänt prov avläggas på svenska och/eller engelska. För att språkbehörigheten ska gälla internationellt ska provet avläggas på engelska.
Jag tolkar det som att man kan avlägga språkprov enbart på svenska och därmed bara flyga inom landets gränser? Flera medlemmar i klubben som enbart har begränsat radiocert har varit oroliga för att de inte skall kunna flyga om de inte lär sig engelska, men den här skrivningen borde väl göra dem lugnare?
Lennart
Senast ändrad av Lennart den ons jun 30, 2010, ändrad totalt 1 gång |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Fetjocke
Registreringsdatum: 22 mars 2009 Inlägg: 6
|
Postat: fre apr 16, 2010 Rubrik: |
|
|
Det är korrekt - det engelska språktestet är enbart nödvändigt för att få prata engelska i radion, vilket innebär att man klarar sig utan det i Sverige.
Och har man svenska som modersmål krävs inget svenskt språktest heller, såvitt jag förstått. När jag gick fraseologikursen för ett år sedan så behövde inga svenskar, enbart en ryss och en norrman, göra detta. Jag är dock osäker på hur detta reglerades rent formellt, om det var läraren som gjorde bedömningen efter att ha haft oss i fraseologikursen eller hur det funkade. Alla svenska medborgare talar ju inte flytande svenska, men har man svenska som modersmål så behöver man såvitt jag förstår inte göra något svenskt språktest. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Lennart
Registreringsdatum: 14 maj 2003 Inlägg: 226 Ort: Munkedal/Backamo FK
|
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Ronny larsson

Registreringsdatum: 14 november 2006 Inlägg: 55 Ort: Umeå
|
Postat: ons maj 05, 2010 Rubrik: |
|
|
" Om det är uppenbart för assessorn att den sökande har svenska som modersmål behöver fullständigt test på svenska inte ske, utan assessorn kan tilldela nivå 6 direkt."
Jag måste ha talat med lite brytning då när jag gjorde min test ( norrlands mål ) för jag fick bara en 5:a och har ett valid date to 31/03/2014....
Men så här är det när man släpper en myndighet lös utan att protestera, nä tacka vet jag Frankrike i den här frågan när det gäller både flygcert o Medical mm... Har du bilkörkortet kvar så får du flyga och för att inte tala om en Ny registering av en UL... Då får man betala den hissnande summan av 20 Euro... |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
|