| Föregående ämne :: Nästa ämne |
| Författare |
Meddelande |
Jan B
Registreringsdatum: 19 december 2004 Inlägg: 57 Ort: Enköping. Flygplats: Barkarby.
|
|
| Till överst på sidan |
|
 |
bigmac
Registreringsdatum: 20 mars 2005 Inlägg: 61
|
Postat: ons apr 11, 2007 Rubrik: |
|
|
| så, vart landar ni nu? |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Jan B
Registreringsdatum: 19 december 2004 Inlägg: 57 Ort: Enköping. Flygplats: Barkarby.
|
|
|
| you tell me... |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Stinget
Registreringsdatum: 11 februari 2007 Inlägg: 247 Ort: Åre / Molanda flygförening
|
|
|
det är tragiskt!
har inte riktigt förstått vad de tänker på egentligen..
visst är det tie mer pengar i att bygga nå trista hyreshus etc där men halå!
*suckar*
Lider med er medlemmar på barkaby! _________________ SE-YUH !
BLOGG: http://stinget.blogg.se/mrsagen/ |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
pegee
Registreringsdatum: 27 juni 2005 Inlägg: 158 Ort: Borås/Viared
|
|
|
..och det är nog tyvärr inte sista gången. Lund/Hasslanda rönte ju samma öde nyligen.
Flygplatsmark är begärlig för våra kommunpolitiker. Det är billigt att bygga där, alla markarbeten är ju redan klara. Stora fria ytor som gör det enkelt att sätta igång.
Låt dom inte sätta sig på er! Skall ni gå till botten så gör det med flaggan i topp!!! _________________ The sky is not the limit. It´s where it begins! |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Stinget
Registreringsdatum: 11 februari 2007 Inlägg: 247 Ort: Åre / Molanda flygförening
|
|
|
Vi är ju bra många som flyger privat så nog måste väl vi kunna hålla ihop o säga ifrån tycker man... tror vi är lite för lat o bekväm så länge det inte rör oss själva... = /
men barkaby borde ju röra bra många i sverige tycker man...
hasslanda harj ag inte ens hört talas om... förns nu... = / _________________ SE-YUH !
|
| Till överst på sidan |
|
 |
bigmac
|
|
|
Jag skulle säga såhär: Ja, det är förjävligt att vi inte har någonstans att flyga längre, och ja, vi känner oss svikna
Men
Vi har fått flyga för skit och ingenting sen 1973. Vi har fått ett fält mer eller mindre gratis i 38 år!!! GRATIS!!!! (förhållandevis billigt iallafall)
Vi sitter nu på mark som är värd minst 1 000 000 000kr i slutkundsledet, det vore politiskt vanvett att hyra ut den marken för skitpengar när det kan ge så mycket mer... det är helt enkelt dags att flytta.
Mitt tips är att börja bearbeta befintliga gräsfält runt stan. Pumpa in pengar och bygga ut. Det är dags att inse att för att bli medlem i en flygklubb är det dags att pynta in 50-100 lax om man vill ha någonstans att landa. Golfspelare gnäller inte på kommunen, varför ska vi göra det? Vi får väl finna oss i att vi levt billigt och sluta gnälla och börja köpa mark som alla andra gör.
Vad är det som gör oss speciella?
Flygfältet är dött - länge leve flygfältet |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
bigmac
|
|
|
| Kan tillägga att ett flygfält är en investering på över 100 års sikt - bevisligen!!! Lika bra att köpa en bit mark och bygga. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Johan Burman
Registreringsdatum: 15 maj 2003 Inlägg: 444 Ort: Gävle/Lemstanäs
|
Postat: tor apr 12, 2007 Rubrik: |
|
|
| McFire skrev: | Men å andra sidan så ska inte allt handla om pengar vid stadsplanering. Kungsträdgården eller grönområdena på Djurgården skulle nog isf generera en bra slant vid försäljning de också. Som att sälja släktklenoder för att köpa pizza känns det som.
|
Det är ju det gamla vanliga problemet när det gäller flyg; för få utövare. 900 "medlemmar" som drabbas är inget man bygger en politisk opinion på.
Men vad ska det bli av alla flygplanen? 150 kärror är ju inget man hangarerar i en handvändning. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Paddy
Registreringsdatum: 02 december 2003 Inlägg: 67 Ort: Swedish Ultraflyers
|
|
|
Självklart borde man köpa mark och bygga istället för att förlita sig på allmosor från kommuner. Att bygga en airpark med villor runt om borde vara en smal sak om den ligger inom pendlingsavstånd till Stockholm (Bålsta?). Bygg dessutom vanliga villor och sommarstugor längre ut i bullerzonen och marknadsför dom genom flygklubbar så borde väl grannproblematiken vara avhjälpt?
Men finns det mark att köpa för flygverksamhet? Flyg verkar synonymt med dånande jetmotorer och dygnet runt-verksamhet i allmänhetens ögon. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Dan
Registreringsdatum: 16 juni 2006 Inlägg: 144
|
|
|
Ett tips på ett fint fält norr om stan med plats för fler flygplan är Lindholmen. Kolla i Sv. Flygfält och ring Lars Eriksson för en titt. Ett kanonfält, tro mig.
Danne |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Paddy
|
|
|
| Dan skrev: | Ett tips på ett fint fält norr om stan med plats för fler flygplan är Lindholmen. Kolla i Sv. Flygfält och ring Lars Eriksson för en titt. Ett kanonfält, tro mig.
Danne |
Men vad säger Arlanda om att ha småplan långt in i sin kontrollzon, bara minuters flygtid (och inte många fot i höjdled) från deras landande/startande flygplan? |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
pegee
Registreringsdatum: 27 juni 2005 Inlägg: 158 Ort: Borås/Viared
|
|
|
| Paddy skrev: |
Men vad säger Arlanda om att ha småplan långt in i sin kontrollzon, bara minuters flygtid (och inte många fot i höjdled) från deras landande/startande flygplan? |
Borås/Viared, inom spotthåll från Landvetter. Vi trivs utmärkt ihop och har ett mycket gott förhållande. Trafikledningen på Landvetter dyker regelbundet upp hos oss och berättar/informerar. Brukar vara både underhållande och informativt. _________________ The sky is not the limit. It´s where it begins! |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Paddy
|
|
|
Hmm, med ett snabbt ögonkast på Enirokartan ser Viared ut att ligga lite knappt tre gånger så långt bort från Landvetter som Lindholmen ligger från (lite mer trafikerade) Arlanda.  |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
koala

Registreringsdatum: 19 augusti 2004 Inlägg: 91 Ort: ESKT
|
|
|
Vart tänker EAA ta vägen ?
Någon "plan" måste de haft, då hotet funnits rätt länge ?
--
-fasen vad tragiskt iallafall  |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Jan B
|
|
|
| bigmac skrev: | | Kan tillägga att ett flygfält är en investering på över 100 års sikt - bevisligen!!! Lika bra att köpa en bit mark och bygga. |
Det är nog ett risktagande som man inte gärna vill ta..
Ett pennstreck så är verksamheten borta!
Det räcker inte med att äga marken, det kan komma lagar och ett som annat som över en natt gör att resterande investeringsår är värdelösa.
Det kan vara buller, miljö, flygsäkerhet, markbehov till annat, och tusen andra skäl.
Vem trodde för "hundra år" sedan att man inte skulle få flyga mera på Barkarby?
Barkarby är heller inte det enda fältet som ligger illa till i våra trakter.
T.ex. Sundbro i Uppsala misstänker jag kommer att försvinna på några års sikt. Eller åtminstone få verksamheten kraftigt (kraftigare) begränsad.
Och i Strängnäs så ville man för inte så länge sedan hellre bygga en chipsfabrik än låta flygarna ha ett ställe! Jag tror faktiskt att chips är betydligt farligare för hälsan än att flyga. Fler dör av chips, det är jag säker på. Då tänker jag både på olycksrisken och den lilla mängd avgaser de få kvarvarande privatplanen alstrar..
Hela regionen utarmas alltså på flygplatser!
De små fina gräsfälten (typ Frölunda, Skå, Vallentuna, Lindholmen) vill nog heller inte ha för många av planen från Barkarby till sig. Ja dom kan nog inte ens om dom skulle vilja.
Sedan har vi förstås Långtorafältet norr om Enköping, men segelfolket vill nog inte gärna ha dit motorplanen. De har väl också grannar med åsikter om flyg..typ.. Så var det för i alla fall när stockholmarna slog sig ner där.
Jag ser ofta fina åkrar när jag är ute. Söder om Uppsala finns någon km långt fält precis bredvid vägen (vid Ramsta). Utanför Enköping mot Grillbyhållet finns flera fina o-kuperade åkrar och öppna områden.
Det är bra kommunikationer till Stockholm härifrån. Barkarby gör man på en dryg halvtimme..
Tror säkert många skulle betala en slant för att köpa ett fält. Eller arrendera på många år.
Men vad hjälper det när det är skottpengar på flygare??
Airpark, i en inte alltför stor kommun, det tror jag är en vädigt bra melodi.
Sedan är det konstigt att ett par hundra medlemmar i en ridklubb kan få en massa (nåja) bidrag, men inte en flygklubb.
Golfbanor byggs inte sällan med hjälp eller indirekt hjälp av kommuner. Nej, inte alltid, jag vet.
Men det är inte alltid så att de har tusen medlemmar. Dessutom verkar det gå bra att upplåta stora markområden till sådan verksamhet, även i attraktiva naturområden!
Ingen kan säga att det inte finns ett stort flygintresse i Stockholm.
Varför kan andra intressen tillgodoses men inte flygets?
På sensommaren var jag upp till Dala-Järna och de som vanligt magnifika flygdagarna. De hade inga problem att dra runt 10 000 besökare! Ett evenemang som alltså lockar som en hockeyfinal eller fotbollsmatch. Flyget är alltså inget litet särintresse.
Jag förväntar mig inte att få en massa allmosor av samhället. Att få en silversked rakt in i matöppningen. Men däremot att dom ger mig samma rättigheter som andra att få hålla på med min fritidssysselsättning som jag (liksom många andra) älskar. Jag behöver heller inte ha ett fält lika nära mig som närmsta fotbollsplan eller hockeyrink. Men däremot gillar jag inte att man rycker undan mattan för en hel verksamhet, och dessutom göra det utan att erbjuda en annan plats att hålla till på. Och då har jag inte ens krävt att de ska slänga ut några ton asfalt och bygga ett gäng hangarer. Även om dom egentligen borde erbjuda det
Men i alla fall, få en plats ställe där vi får vara ifred och kan pyssla med vårt.
Mest synd tycker jag faktiskt om Botkyrkafolket som råkar illa ut nu igen! Var ju helt nyligen som Tullinge slaktades.. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Dan
Registreringsdatum: 16 juni 2006 Inlägg: 144
|
|
|
Folket i Arlandatornet är mycket vänliga och tillmötesgående. Vid behov kan vi också öppna en sektor och sen är det fritt fram. (till 1000 fot) I praktiken är närheten inget hinder och jag tror inte vi stör Arlandatrafiken märkbart.
Dan |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Uddgren
Registreringsdatum: 12 april 2007 Inlägg: 7
|
|
|
| bigmac skrev: | | Kan tillägga att ett flygfält är en investering på över 100 års sikt - bevisligen!!! Lika bra att köpa en bit mark och bygga. |
Jo du har rätt... dags att sluta slåss mot väderkvarnar och att ta tjuren vid hornen och göra något.... gott om överflödig jordbjuksmark finns ju i dagens läge.... En lämpligt placerad gård med en handfull hektar är ofta inte så dyr..... knappt ens som en normal sommarstuga. Det skulle inte ens förvåna om man skulle kunna få nån slags EU-stöd. Flygbykonseptet har ju haft vissa framgångar och där finns även förtjänstmöjligheter för entreprenörer. Varför gråta över potentiellt svindyr mark i landets hetaste område när det dräller av lämplig mark på andra håll.
Fler rena UL fält och flygbyar runt om i landet. Det borde kunna finnas utrymme för flera Gårdsfält längst våra kuster och i andra attraktiva områden... varför inte samlokalisering med t ex golfbanor? |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Stinget
|
|
|
Kan kännas tungt att starta om på nytt iofs, men vad göras?
Vi får ta en kraftig funderare på detta...
Själv gilalr jag inte golf, tyvär är et inte alltid så lätt att landa på en golfbana så detas marker är väl kanske inte första alternativet. *hehe*
Appropå närhet till störra flygplats.
Frösön - ope
tidigare var det i af mycket flygande på frösön pga F4, och det är inte långt mellan o fungerar bra...
i mitt tycke...
Airpark..... jag kan starta en liten bygghandel i det "sammhället" så det är nära till byggmaterial av hangarer *drömmar* _________________ SE-YUH !
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Paddy
|
|
|
Ja, om LFV är på sitt bästa humör kanske ATZ:at som försvinner vid Barkarby kan bytas mot ett uppe vid Lindholmen och ut mot kusten. Varför inte? Låter bara bättre ju mer jag tänker på det. Och bullret från småplanen drunknar rimligtvis i storebrors eget oväsende så på den fronten kanske det också lämpar sig ovanligt väl? |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
|