Forumindex Forumet för det lätta flyget!
UL-flyg, X-klass och Allmänflyg

Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 

warp drive propeller
Gå till sida 1, 2  Nästa

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Hangaren
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
lars
Gäst

InläggPostat: lör dec 20, 2003    Rubrik: warp drive propeller Svara med citat

Läste om att Warp Drive propellern skulle vara 20 % bättre än t ex Ivoprop.
Kan någon webbadressen till Warpdrive?

Tackar på förhand.
Till överst på sidan
Tom J
Gäst

InläggPostat: lör dec 20, 2003    Rubrik: Svara med citat

Warpdrive har ingen egen hemsida, men väl en underleverantör som kan nås på: http://www.warpdriveprops.com/
Till överst på sidan
Poul
Gäst

InläggPostat: sön dec 21, 2003    Rubrik: Svara med citat

Har provat både Ivoprop och Warp Drive.
Warp Drive är helt klart en bättre propeller..(så länge växellådan tål belastningen)
Tyngre, mer massa att rotera men inget flexandet som Ivoprop.
Till överst på sidan
Håkan

Registreringsdatum: 29 december 2003

InläggPostat: mån dec 29, 2003    Rubrik: Svara med citat

Warpdrive överstiger max belastningar för Rotax växellådor........
Kör Powerfin istället.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hans.jornen

Registreringsdatum: 06 maj 2003

InläggPostat: tis dec 30, 2003    Rubrik: Svara med citat

Håkan skrev:
Warpdrive överstiger max belastningar för Rotax växellådor........

Var har du hört/läst detta?

/Hasse
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Poul
Gäst

InläggPostat: tis dec 30, 2003    Rubrik: Svara med citat

Max belastning beror på vilken växellåda du har!
Typ A & B max moment: 3000kg/cm2
Typ C max moment: 6000kg/cm2
Till 912 max moment: 6000kg/cm2

Warpdrive och Typ-C eller 912 , helt ok!

Köp KievProp om du vill ha en bra propeller!
Till överst på sidan
Gäst

InläggPostat: tor jan 08, 2004    Rubrik: Warp Drive Svara med citat

Det är något skumt med Pauls uppgifter.
Han uppger att det är moment, men han har kg/cm2 som sort, d.v.s. massa per yta.
Moment har har sort av typen kraft gånger längd, t.ex.
Nm (Newton meter).
Vad som kan vara dimensionerande för en kuggväxel kan vara moment eller masströghetsmoment. Det sista har sort av typen massa gånger längd gånger längd.
Masströghetsmoment är ett mått för t.ex. mäta en egenskap hos ett svänghjul.
Hur stod det egentligen i din källa?
Till överst på sidan
Gäst
Gäst

InläggPostat: lör jan 10, 2004    Rubrik: WarpDrive Svara med citat

Kan det vara? Mass Moment of Inertia (kg-cm2)
Till överst på sidan
Poul
Gäst

InläggPostat: lör jan 10, 2004    Rubrik: Svara med citat

Tänk vad mycket duktigt folk det finns Wink
Gäst (konstigt namn) har helt rätt, det skall vara
masströghetsmoment och inte bara moment om man nu skall gå in på detaljerna vilket inte var själva poängen med min lilla lista.
Jag har nog koll på skillnaden skall du se, men tack för upplysningen ändå.

Mina skumma uppgifter har jag fått från den "skumma" tillverkaren Rotax.
Det är bara att läsa vad som står i följande dokument:
[url]http://www.rotax-owner.com/si_tb_info/serviceinfo/11ul91.pdf
[/url]
"Läs o lär"

/Poul
Till överst på sidan
Poul
Gäst

InläggPostat: lör jan 10, 2004    Rubrik: Svara med citat

http://www.rotax-owner.com/si_tb_info/serviceinfo/11ul91.pdf
Till överst på sidan
Olle#1
Gäst

InläggPostat: ons jun 02, 2004    Rubrik: Propellerverkningsgrad Svara med citat

I ett tidigare inlägg (maj 27) på tråd Sunne Zephyr (nu stängd), använde jag begreppet propellerverkningsgrad i samband med argumentation kring Jabiru-motorn. Jag har nu insett att detta kräver en tydligare förklaring.

Då man skapar dragkraft med en propeller, accelererar man luft backåt.

1. Man kan ge en stor mängd luft en liten acceleration.
2. Man kan ge en liten mängd luft en stor acceleration.

Alternativ 2 ger sämst verkningsgrad. Då det där blir mest förlorad energi i form av rörelse i luften bakom planet.

Vilket av fallen man kommer närmast avgörs redan då en motor konstrueras.

Om man väljer att utforma motorn med propellern direkt på vevaxeln hamnar man åt variant 2-hållet. Vill man komma närmare variant 1 måste motorn byggas med effektuttaget vid lågt varvtal, och då blir
motorn stor och tung. Därför blir det en kompromiss med slagsida åt variant 2.

Väljer man att utforma motorn med växlad propelleraxel kan man optimera varvtalet på propelleraxeln med tanke på variant 1, samtidigt som man kan optimera motorn. Resultatet blir en ganska lågvarvig propelleraxel och högt vartal på motorn, och man kan använda modern motorteknologi. Men man drabbas av de extra problem en växel innebär i form av vikt, förlorad effekt och fler typer av fel. Då effekten passerar genom en kuggväxel får man räkna med en förlust på 4 till 6 procent. Men möjligheten till en bättre optimerad propeller uppväger ofta detta.

Såsom räkneexempel på detta kan vi utgå från prestandatabellen för Sky Ranger, vilken du kan hitta på

HTTP://www.skyranger.se/specifikation.htm

Vi ser då att prestanda med en direktdriven motor på 80 hkr motsvaras av en växlad motor på 65 hkr. Det är då Jabiru 2200 jag jämför mot Rotax 582. Detta är resultat av olika möjligheter till optimerad propeller.

Om vi i stället jämför Jabiru 2200 mot Rotax 912, bägge på 80 hkr. Jabiru ger 7 kg mer tillsatsvikt. Bränsleförbrukning vid marschfart anges till 13 liter/h för båda. Om vi tankar Jabiru-varianten fullt och Rotax-varianten med 7 kg mindre bränsle, hur långt kommer vi vid deras olika marschfart. 7 kg gör att Rotax-maskinen tankas med ca 10 liter mindre bränsle.

75[knop]*60[liter]/13[liter/h] = 346[NM] fördel Jabiru

85[knop]*50[liter]/13[liter/h] = 327[NM]

Om vi i stället flyger Rotax-maskinen långsammare och väljer fart som Jabiru-maskinen. Rotax-maskinens förbrukning bör då bli

(75*75/85/85)*13[liter/h] = 10,1[liter/h]

75[knop]*50[liter]/10,1[liter/h] = 371[NM] fördel Rotax

Slutsatsen som kan dras av detta är. Tänker man flyga endast kortare sträckor har man fördel av den lättare motorn. Skall man flyga långt och accepterar att flyga med 'Jabiru-fart' vinner man på effektivare propeller med Rotax. Till detta kommer sedan olika inköpspris, olika lång möjlig gångtid (TBO), 100LL kontra 91/96UL m.m.
Till överst på sidan
jonny majava

Registreringsdatum: 29 april 2003

InläggPostat: ons jun 02, 2004    Rubrik: Svara med citat

Tack för fin info Olle!

Några av mina erfarenheter kring Jabmotor kontra Rotax 912. (Jag har flera hundra timmar av varje)

Rotaxmotorn ger bättre prestanda i start/acceleration och stigning men väsnas mer än Jabiru.
I marschhastighet ger Rotax 912 och Jabiru liknande prestanda och Jabirun går tystare med färre vibrationer.

Rotaxmotorn har bredare register där den ger bra effekt medans Jabben har ganska snävt register på varvtalet.

Äldre Jabirumotorer verkar ha problem med EGT och kylning av topparna men det sägs att de senare generationerna är av med problemen.

Vad säger du Olle om motorerna i praktiken? (förutom bränsleekonomin)

Jonny
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida MSN Messenger
Olle#1
Gäst

InläggPostat: tor jun 03, 2004    Rubrik: Svara med citat

Jag har endast direkterfarenheter av Rotax 912. Den fungarar bra och vårt exemplar går bra fast vi passerat den TBO-tid som gäller för de certifierade varianterna.

Min spontana känsla är att 912 har tråkigt många slangar. Enbart i kylsystemet finns det ungefär ett dussin. Dubbla förgasare, är också onödigt komplicerat. Det går ändå inte att flyga med en ur funktion.
Till överst på sidan
n.v.k

Registreringsdatum: 22 januari 2004

InläggPostat: tor jun 03, 2004    Rubrik: Re: warp drive propeller Svara med citat

lars skrev:

Tackar på förhand.

En propeller kan knappast vara 20% bättre än någon annan.
Max möjliga verkningsgrad ligger på ungefär 90% (alltså 10% går bort virvelförluster, på SAAB 340 är verkningsgraden 92%) vid det drifttillstånd som propellern är dimensionerad för.
En skillnad på 20% är gigantisk. Sanningen är med allra största sannolikhet att skillnaden i verkningsgrad möjligen kan skilja på 2 till 3%, men inte ens det är troligt.
Det avgörande är hur propellern är matchad till motorn och avsett drifttillstånd, effekt, momentkurva, varvtal, och önskat optimalt drifttillstånd (stigning, cruise, maxfart etc). En sak som KAN ha betydelse är för vilket ungefärliga fartområde som propellern är designad för, det bestämmer hur mycket bladet är torderat, gäller både fasta och justerbara propellrar. Nej den abolut största betydelsen har propellerdiameter och stigning. Antal blad har en viss betydelse, tvåbladiga är något bättre än trebladiga. Det där med konstiga bladspetsar är mest (om inte helt) marknadsföring precis som winglets.

N.v.K.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
J:-)
Gäst

InläggPostat: tor jun 03, 2004    Rubrik: Re: warp drive propeller Svara med citat

lars skrev:

Tackar på förhand.

Frågan är förmodligen omöjlig att besvara. I vilket avseende 20% bättre.
Vad handlar det om... toppfart, stigning, livlängd, verkningsgrad eller vad! Det finns många parametrar att jämföra och det finns säkert sådana skillnader i olika avseenden att hitta mellan olika propellrar. Vad jag förstår finns det en intressant svensk konstruktion som har fanstastiska prestanda men som är för dyr och komplicerad att tillverka för att vara komersiellt gångbar i nuläget.

Praktiska erfarenheter från folk som prövat olika kombinationer är nog den bästa grunden. Vad är du ute efter? Bästa ekonomi, högsat toppfart eller vad?

Att olika konstruktörer använder olika utformningar för att påverka de aerodynamiska egenskaperna är helt klart. Även små variationer kan ge stora effekter i något enstaka avseende. Slutsatsen att detta är gimmicks och att t ex winglets är verkningslösa påhitt ligger långt från verkligheten. Förmodligen är det lika svårt att konstruera en helt verkningslösa sådana gimmicks som att få maximal önskad verkan. Få tillverkare anger vilken kompromiss de bestämt sig för vid konstruktionen. När det gäller propellrar är det sällsynt och bland tillverkare av ultralätta har jag bara hittat att DYNAERO i Frankrike anger kriterierna för sina varianter i MCR serien.

J
Till överst på sidan
Mattias Jönsson

Det där med propellrar är trolleri, tycker jag. Helt klart är att även "små" saker kan ha stor påverkan.

När jag tog av skyddstejpen på framkanten av min Cub-propeller (en vanlig fast metall-Sensenich) minskade mitt statiska varvtal och väl i luften vann jag 1-2 knop (vid samma varvtal). Den ytterst tunna tejpkanten längs propellerframkanten ställde alltså till det en del.

De dagar jag har rejält med flugor på propellerframkanten (och baksidan) tappar jag också statiskt varvtal - och fart!

Men jag håller med, 20% skillnad lyckas man nog bara med genom en totalt misslyckad matchning mellan propeller och motor från början.

När det gäller winglets (eller "P-tips") är i alla fall jag övertygad om att de - rätt utformade och på rätt propeller! - kan göra nytta. På en tjock, lågvarvig propeller har sannolikt Bernoulli lite mer att säga till om än på en tunn, högvarvig - och då bör det också löna sig att ge det inducerade (propellerspets-) motståndet en match.

Om det sen är Newton eller Bernoulli som bestämmer när det gäller propellrar, det kan vi ju lämna därhän...
Till överst på sidan
jonny majava

Registreringsdatum: 29 april 2003

Mattias skrev:
När jag tog av skyddstejpen på framkanten av min Cub-propeller (en vanlig fast metall-Sensenich) minskade mitt statiska varvtal och väl i luften vann jag 1-2 knop (vid samma varvtal). Den ytterst tunna tejpkanten längs propellerframkanten ställde alltså till det en del.

Det där har jag oxo varit med om. Det var en Jabiru med träpropeller som vi tyckte på ljudet lät konstigt. När vi drog bort tejpen så blev ljudet bättre och vi fick märkbart mer "drag" i maskinen. Efter detta kör vi utan tejp på dessa Jabbar i Jönköpings FK.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida MSN Messenger
Olle#1
Gäst

InläggPostat: fre jun 04, 2004    Rubrik: Svara med citat

I EAA-nytt 1998 nr 6 finns en artikel om en Piper Cub på flottörer. På den maskinen har man bytt propeller från Sensenich till en fyrbladig Warp Drive. Detta gav både bättre stig och bättre fart. Det är väl inte vanligt att man får förbättringar på bägge dessa egenskaper vid propellerbyte. Så lite åt det bättre hållet är nog Warp Drive.
Till överst på sidan
Mattias Jönsson

InläggPostat: fre jun 04, 2004    Rubrik: Svara med citat

Olle#1 skrev:
I EAA-nytt 1998 nr 6 finns en artikel om en Piper Cub på flottörer. På den maskinen har man bytt propeller från Sensenich till en fyrbladig Warp Drive. Detta gav både bättre stig och bättre fart.

Men så fruktansvärt fult!!! Det lär aldrig hända på min Cub i alla fall!
Till överst på sidan
Olle#1
Gäst

InläggPostat: fre jun 04, 2004    Rubrik: Propeller - Bernoulli Svara med citat

Mattias nämnde Bernoulli

Bernoulli gäller nog inte på propellrar. Om jag minns rätt, förutsätter Bernoulli att strömningen sker i det närmaste inkompressibelt. Spetsarna på en propeller börjar närma sig ljudhastigheten, och då är det inte inkompressibel strömning.

Vad är vackert eller fult. Ser man en Cub som en antikvitet så är det orginalpropeller som gäller. Men det finns alltid en viss skönhet i en god aerodynamisk form.
Till överst på sidan
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Hangaren Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2  Nästa
Sida 1 av 2

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet